X بستن

به وبلاگ تخصصی آموزش آرایشگری من خوش آمدی

تاریخچه فدراسیون نجات غریق جمهوری اسلامی ایران - آموزش شنا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آموزش شنا

  تاریخچه فدراسیون نجات غریق جمهوری اسلامی ایران         در سال 1314 آقای گیبسون " GIBSON " به عنوان مشاور ورزشی بدون مرز به ایران سفر کرده و ضمن تدریس  تربیت بدنی  ،  اولین کلاس نجات غریق  را  در تهران ( اردوگاه منظریه ) برگزار نمود. دکتر حسین بنایی یکی از شاگردان ممتاز این دوره ، از سال 1317 تا سال 1323 به تدریس روش های نجات غریق و شنا در دانشکده تربیت بدنی تهران پرداخت . سپس یکی دیگر از شاگردان دکتر بنایی ، آقای داوود نصیری مسئولیت سازمان نجات غریق ایران ... ادامه مطلب ...  

فدراسیون نجان غیرق جمهوری اسلامی ایران
نجات غریق

تاریخچه فدراسیون نجات غریق جمهوری اسلامی ایران 

 

     در سال 1314 آقای گیبسون " GIBSON " به عنوان مشاور ورزشی بدون مرز به ایران سفر کرده و ضمن تدریس  تربیت بدنی  ،  اولین کلاس نجات غریق  را  در تهران ( اردوگاه منظریه ) برگزار نمود. دکتر حسین بنایی یکی از شاگردان ممتاز این دوره ، از سال 1317 تا سال 1323 به تدریس روش های نجات غریق و شنا در دانشکده تربیت بدنی تهران پرداخت . سپس یکی دیگر از شاگردان دکتر بنایی ، آقای داوود نصیری مسئولیت سازمان نجات غریق ایران را بر عهده گرفت و ایران در سال 1342 به عضویت کامل F.I.S. در آمد. در سال 1353 " سازمان نجات غریق ایران " به فدراسیون نجات غریق ایران " تغییر نام دادو آقای نصیری به عنوان اولین رئیس این فدراسیون منصوب گشت. در نیمه سال 1368 با مدیریت جدید آقای سید مصطفی میر سلیم و آقای بهروز اسفندیاری ، این فدراسیون به توسعة فعالیت های گسترده خود پرداخت. از جمله این فعالیت ها می توان به این موارد اشاره نمود: تشکیل مدرسه دانش آموزی نجات غریق در سراسر کشور، افزایش تعداد منجیان غریق از 5960 به بیش از 50000 نفر ، آموزش منجی غریق غواص ، برگزاری مسابقات ملی ومسابقات خاور میانه هرساله در بخش بانوان و آقایان و کسب مقام اول  ،  شرکت در مسابقات آسیا ( کسب مقام دوم ) و مسابقات آسیا-اقیانوسیه ( کسب مقام سوم) ، شرکت در کلاس ها و مجامع بین المللی، تربیت 10 مدرس بین المللی نجات غریق و 25 مدرس بین المللی غواصی در بخش آقایان و 15 نفر در بخش بانوان، تقویت امور آموزشی ، چاپ 11 جلد کتاب تخصصی ، تهیه قوانین مربوط به مدیریت استخرها و اماکن دریایی ، تهیه جزوات مربوطه و علائم هشدار دهندة استخر ها و اماکن دریایی و تهیه نقشه نقاط کور و خطر آفرین سواحل .
     با توجه به آنکه مسئولیت توسعه نجات غریق خاورمیانه با فدراسیون نجات غریق ایران می باشد ، هرساله کلاس های نجات غریق بین المللی از سوی مدرسان ایرانی در کشور های عربی برگزار می گردد. فدراسیون نجات غریق و غواصی جمهوری اسلامی ایران درحال حاضر با برخورداری از چهار عضو در فدراسیون بین المللی نجات غریق ( آقای سید مصطفی میرسلیم ، پشتیبان نجات غریق جهان ، آقای بهروز اسفندیاری عضو کمیته های نجات و توسعه جهان  و رئیس توسعه نجات غریق خاورمیانه ، خانم مریم صاحب الزمانی عضو کمیته اخلاق عدالت و تنوع فرهنگی جهان در هیات رئیسه فدراسیون جهانی و عضویت کامل در فدراسیون غواصی جهان C.M.A.S. ( آقای سید مصطفی میرسلیم , عضو کمیته فنی غواصی جهان ) به فعالیت خود ادامه می دهد. 
 
تاریخچه غواصی در ایران

      فدراسیون نجات غریق دررابطه با مسایل امداد ونجات به آشنایی به فن غواصی احتیاج داشته و به همین دلیل فدراسیون جهانی نجات غریق (ILS ) یکی از معتبر ترین مراکز آموزش منجی غواص در تمام سطوح در جهان می باشد و فدراسیون غواصی جهان در امور آموزش فدراسیون نجات غریق را هم سطح خود میداند . اما بدلیل اینکه کشور ما ارتباط دیگری با (CMAS ) اتحادیه  غواصی جهان داشته باشد در سال 1372 نسبت به تشکیل کمیته غواصی اقدام شد و غواصی آزاد بطور جدی مورد پیگیری قرار گرفت. امور غواصی در کشورمان قبل از انقلاب اسلامی در اختیار نیروی دریایی بود و پس از انقلاب هم در زمان جنگ تحمیلی غواصان سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی  نقش خوبی را ایفا نمودند . اولین غواصی آزاد به حدود سال 1348 بر می گردد که آقای خسرو بحرینی با تاسیس شرکتی بنام آرتیموس آن را بنا نهاد . در آن زمان دو نفر از مدرسین ،که در حال حاضربا فدراسیون نجات غریق و غواصی همکاری دارند، از شاگردان ایشان بودندو متاسفانه بدلیل عدم شناخت مردم از غواصی موفق به ادامه کار نشد و همچنین در شرکت نفت فلات قاره مشغول بکار شدند و در انجام طرحهای شرکت نفت فعالیت داشتند . در سالهای بعدو بخصوص در سالهای اخیر به منظور رشد این رشته چندین کلاس بین المللی تربیت مدرس غواصی تشکیل گردید که 15 نفر از بانوان و 25 نفر از آقایان دوره مدرسی را گذرانده و مشغول فعالیت می باشند . هرساله کلاسهای غواصی بین المللی متعددی در درجات مختلف در بخش بانوان و آقایان برگزار می شود و کسانیکه دوره سه ستاره خودرا به پایان برسانند در کلاس آمادگی شرکت کرده و با حضور مدرسین بین المللی از فدراسیون غواصی جهان در یکی از جزایر قشم و کیش دوره  مدرسی غواصی را خواهند گذراند. با توجه به فعالیت های مناسب در سالهای اخیر در رشته غواصی و سازماندهی آن ،از نظر  اتحادیه غواصی جهان این رشته در ایران به عنوان فدراسیون شناخته شد و در حال حاضر مانند دیگر رشته های ورزشهای آبی  مانند شنا و قایقرانی در دل فدراسیون نجات غریق و یکی از رشته های آن محسوب می شود . همه ساله مسابقات استخری و دریایی این رشته نیز به عنوان قهرمان منجی غواص برگزار می شود . به کلیه علاقمندان توصیه می شود که در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی این رشته جذاب تفریحی - ورزشی حتی برای استادان و هنرجویان آسیب پذیر و خطرناک بوده و باید با مطالعه و پیگیری مسایل جدید علمی بروز و با مشورت با مسئولین غواصی فدراسیون عمل نمایندکه محل آن در ورزشگاه شهید شیرودی وتماس از طریق تلفن 3- 88861222 می باشد .

 

عضو کوچکی از این خانواده بزرگ

سیدعلی اکبر مصطفوی 
نجات غریق
برچسب‌ها: تاریخچه فدراسیون نجات غریق جمهوری اسلامی ایران



نوشته شده توسط javadgoler 96/2/7:: 8:4 صبح     |     () نظر