X بستن

به وبلاگ تخصصی آموزش آرایشگری من خوش آمدی

قوانین و مقررات شنا - آموزش شنا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آموزش شنا

قوانین و مقررات شنا برگزاری مسابقات شنا در سراسر جهان طبق آخرین مقررات و قوانینی صورت می پذیرد که توسط (فینا) – فدراسیون بین الملی شنا – تصویب و ابلاغ می گردد . این مسابقات که در رشته های شنا ، شیرجه ، واترپلو و شنای موزون برگزار می شود ، دارای یک رشته قواعد و مقررات اساسی است که قوانین عمومی نامیده می شود . این قوانین شامل کلیه ی مسائل مربوط به استخرها ، وسائل و تجهیزات ، رقابت کنندگان ، مربیان و داوران است که در ادامه به اهم قوانین مربوطه اشاره می گردد : 1-برگزاری کلیه ی ... ادامه مطلب ... قوانین و مقررات شنا
برگزاری مسابقات شنا در سراسر جهان طبق آخرین مقررات و قوانینی صورت می پذیرد که توسط (فینا) – فدراسیون بین الملی شنا – تصویب و ابلاغ می گردد . این مسابقات که در رشته های شنا ، شیرجه ، واترپلو و شنای موزون برگزار می شود ، دارای یک رشته قواعد و مقررات اساسی است که قوانین عمومی نامیده می شود . این قوانین شامل کلیه ی مسائل مربوط به استخرها ، وسائل و تجهیزات ، رقابت کنندگان ، مربیان و داوران است که در ادامه به اهم قوانین مربوطه اشاره می گردد :
1-برگزاری کلیه ی مسابقات المپیک و قهرمانی جهان و مسابقات رسمی بین المللی در رشته های شنا ، شیرجه ، واترپلو و شنای موزون تحت نظارت فینا انجام می گیرد .
2- در هر مسابقه انفرادی ، حداکثر دو شناگر از هر کشور یا تیم می توانند شرکت کنند .
3- درهر مسابقه امدادی تنها یک تیم از هر کشوری حق شرکت دارد و از کلیه ی شناگران شرکت کننده می توان در مسابقات امدادی استفاده کرد .
4- ترکیب تیم امدادی را می توان دربین مسابقات مقدماتی و نهایی یک رشته تغییر داد .
5- حداقل تا یک ساعت پیش از آغاز مسابقه امدادی باید اسامی و ترتیب قطعی شناگران امدادی را تحویل داد . در مسابقات مختلط امدادی ، فهرست اسامی شناگران باید به ترتیب استیل باشد .
6- درتمام مسابقات که شامل 800 متر آزاد بانوان و 1500 متر آزاد آقایان نیز می شود ، شناگران باید بر طبق رکورد ارائه شده در برگهای رسمی شرکت و به دسته های مقدماتی تقسیم شوند تا بر اساس رده بندی مسابقات مقدماتی در دو دسته ی نهایی A , B
قرار گیرند .
7- برنامه مسابقات شنا طبق جدول زیر است .
جدول
8- مدت برگزاری رقابتهای المپیک چهارده روز و مسابقات قهرمانی جهان ده روز است . مسابقات را می توان صبح ، بعد از ظهر یا شب برگزار کرد .
9- به نفرات اول تا سوم مسابقات نهایی انفرادی و تیمی قهرمانی جهان ، مدال های طلا ، نقره و برنز داده می شود .
10- در مسابقات قهرمانی جهان به کلیه ی شرکت کنندگان مقام های اول تا هشتم دسته های A , B
   به شرح زیر امتیاز داده می شود :
مسابقات انفرادی نهایی
دسته ی  B
 - 9،7،6،5،4،3،2،1
دسته ی  A -18،16،15،14،13،12،11،10
مسابقات امدادی نهایی
دسته ی B,  - 18،14،12،10،8،6،4،2
دسته ی  A - 36،32،30،28،26،24،22،20
11- در صورت تساوی تیم ها یا شناگران ، امتیازهای مقام مورد نظر به طور مساوی بین شناگران یا تیم ها تقسیم می شوند .
12- به منظور برگزاری مسابقات رسمی شنا افراد زیر مورد نیازند که به عنوان اعضای کمیته داوری ، مسئولیت مسابقات را بعهده دارند :
سرپرست اجرایی مسابقات :       1 نفر
سر پرست فنی مسابقات :          1 نفر
سر داور :                           1 نفر
استارتر:                         1 تا 2 نفر
داور استیل : 4 نفر ( در هرکنار استخر 2 نفر)
سرپرست داوران برگشت : 2 نفر (1 نفر در ابتدا و 1 نفر در انتهای استخر )
داور برگشت :1 نفر در ابتدا و 1 نفر در انتهای خط
منشی کل :   1نفر
منشی       2 نفر
هماهنگ کننده : 2 نفر
مسئول طناب خطا :1 نفر
گوینده :  1نفر
سرپرست وقت نگهداران :  1نفر
وقت نگهدار:        برای هر خط 3 نفر
سرپرست رده بندی :  1نفر
داور رده بندی : برای هر خط 1 نفر
13- برای کلیه ی شناگران و تیم های شرکت کننده باید صندلی و یا مکان مشخصی در نظر گرفته شود .
14- سرداور بر تمام مقام های برگزار کننده نظارت و تسلط دارد و در نهایت زیر نظر سرپرست فنی مسابقات انجام وظیفه می نماید . او موظف است طبق آخرین مقررات مصوب فینا ، مسابقات را اداره نماید.
15- اگر شناگری در عرض و یا در جهات دیگر وارد خط شناگر دیگر گردد و مزاحم او شود ، از دور مسابقات حذف می شود و باید سرپرست کل مسابقات  موضوع را به کمیته مسابقات گزارش دهد .
16- در رشته های کرال سینه و پشت ، هنگام برگشت ، تماس فیزیکی یک نقطه از بدن شناگر با دیواره استخر کافی است اما در شناهای قورباغه و پروانه ، شناگر باید با هر دو دست و به طور همزمان دیواره را لمس نماید .
17 – استفاده از تکنیک شناهای دیگر در هر مسابقه ای از رشته های چهارگانه  شنا ، خطا محسوب می شود.
18- پریدن شناگر به داخل آب قبل از شنیدن صدای سوت یا تپانچه داور استارت و همچنین پریدن شناگران در مسابقات امدادی قبل از برخورد دست شناگر قبلی با دیواره ، خطا محسوب می شود .
19- شناگران بایستی در همان خطی که شنا را شروع کرده اند مسابقه را به پایان برسانند و اگر در طول مسافت شنا بایستند و با پا در کف استخر راه بروند ، مرتکب خطا شده اند .
20- شناگران برای افزایش سرعت خود ، حق ندارند از وسائلی استفاده کنند که موجب افزایش سرعت می شود. همچنین نمی توانند از ابزاری استفاده کنند که شناور ماندن آنها را درآب آسان تر و طولانی تر می کند .



نوشته شده توسط javadgoler 95/12/30:: 10:1 صبح     |     () نظر