X بستن

به وبلاگ تخصصی آموزش آرایشگری من خوش آمدی

استفاده از ازن در تصفیه و ضدعفونی آب استخرهای شنا - آموزش شنا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آموزش شنا

راهنمایی و مشاوره مدیران استخر .مشاوره و ساخت تاسیسات استخر bijar.swimming@yahoo.com                        ************** --------------------------------------- استفاده از ازن (اکسیژن فعال) در تصفیه و ضدعفونی آب استخرهای شنا: تصفیه و ضدعفونی آب استخرها با ازن (اکسیژن فعال) مطمئن ترین و موثرترین سیستم ضد عفونی کننده شناخته شده درجهان است. اصلی ترین عامل آلودگی موجود در استخرها فرد شناگر می باشد که با تزریق آلاینده هایی نظیر ادرار، عرق، آب دهان، چربی و مواد آرایشی _ بهداشتی از جمله صابون ها، دئودرانت، اسپری مو، مواد آرایش، عطر، لوسیون های بدن، کرم های مو، کرم ها و لوسیون های ضد آفتاب و... مواد شیمیایی را ... ادامه مطلب ... راهنمایی و مشاوره مدیران استخر .مشاوره و ساخت تاسیسات استخر
bijar.swimming@yahoo.com                        **************
---------------------------------------
استفاده از ازن (اکسیژن فعال) در تصفیه و ضدعفونی آب استخرهای شنا:

تصفیه و ضدعفونی آب استخرها با ازن (اکسیژن فعال) مطمئن ترین و موثرترین سیستم ضد عفونی کننده شناخته شده درجهان است. اصلی ترین عامل آلودگی موجود در استخرها فرد شناگر می باشد که با تزریق آلاینده هایی نظیر ادرار، عرق، آب دهان، چربی و مواد آرایشی _ بهداشتی از جمله صابون ها، دئودرانت، اسپری مو، مواد آرایش، عطر، لوسیون های بدن، کرم های مو، کرم ها و لوسیون های ضد آفتاب و... مواد شیمیایی را وارد استخرهای شنا می نماید. ازن (اکسیژن فعال) روغن ها و چربی ها، همه ناخالصی های آلی و غیر آلی و دیگر محتویات آب استخرهای شنا واسپاها Spa را به عناصر ساده تر مانند نیتروژن و آب و... در طول فرآیند ازناسیون تبدیل می کند. ازن نسبت به کلر اکسید کننده بسیار قوی تری است . 
امروزه تعداد بیشماری از استخرهای خصوصی، عمومی، پارک های آبی و استخرهای هتل ها و متل ها از تکنولوژی ازن استفاده می کنند زیرا مردم درمورد کلر وترکیبات جانبی سرطانزای حاصل از واکنش های آن و مشکلاتی که بر روی سلامتی دارند، دچار نگرانی شده اند. ازن برخلاف کلر، ترکیبات فرعی مضر و سرطان زا مانندتری هالومتانها (THMs) تولید نمی کند و در همه واکنش ها مهمترین ترکیب فرعی بعد از ازوناسیون اکسیژن است و ثمره آن افزایش اکسیژن محلول در آب و در نتیجه افزایش کیفیت آب استخر است.

pool


بنا بر تحقیقات انجام شده اگر کودکان 10 ساله به طور میانگین 8/1 ساعت در هفته را در محیط های کلر دار استخرهای شنا بگذرانند دچار ناراحتیهای ریوی می شوند و همچنین درافراد بزرگسال سیگاری نیز این مسئله صدق می کند.(1) 
ازن حل شده در آب، بینی شما را نمی سوزاند، پوست و چشم شما را تحریک نکرده، سبب خشکی پوست و تولید پوسته نمی شود. ازن هیچکدام از طعمهای نامطلوب مواد شیمیایی و بوی بد بجا نمی گذارد و تغییری در PH ندارد.

ژنراتور ازن ، آهن و منگنز و سایر فلزات سنگین را اکسید می کند و سولفید و نیترات را به انواع مواد غیر محلول تبدیل می کند که بوسیله فیلتراسیون تصفیه استخر حذف می شوند. سیستم ازن استخر به این دلیل که چرک و گریس – روغن ها و دیگر مواد را بسیار سریعتر از سیستم های کلر اکسید می کند از کند شدن سیستم چرخشی و تعویض پی در پی فیلتر جلوگیری می کند و در صورت داشتن فیلتر کربن اکتیو ، ازن با اکسید کردن مواد و میکروارگانیسم های جذب شده روی این فیلتر ها، عمر مفید این فیلتر ها را افزایش می دهد. در حالیکه در سیستمهای کلر تعویض فیلتر سریعتر و سیستم چرخشی کند تر و استخر در حقیقت کثیف تر به نظر می رسد. ازن همچنین به عنوان یک میکرو فلوکولاسیون، راندمان تصفیه استخر را افزایش می دهد که نتیجه آن آبی پاک تر، صافتر و شفافتر است.

ازن گازی تقریباً بی رنگ با قدرت اکسید کنندگی بالا است و از اکسیژن ساخته می شود و این تبدیل بوسیله ژنراتور ازن از طریق فعالیت الکتریکی انجام می گردد، اگرچه طول عمر ازن محدود است و آنرا باید در محل ، تولید و مصرف کرد اما بدلیل قدرت اکسید کنندگی و ضد عفونی کنندگی قوی آن در مدت زمان بسیار کوتاهی سبب نابودی همه باکتری های پاتوژن و ویروس ها، اسپور ها، مخمرها و جلبک ها می گردد و به همان نسبت باکتریهای معمول مانند E-Coli و کالیفرمهای مدفوعی، در کنترل و غیر فعال سازی جلبکها و ویروسها و کیست ها درآب استخر های شنا و اسپا موثر است.

هرچند که کلر رایج ترین سیستم ضدعفونی استخر در ایران می باشد، لازم به ذکر است که کلرینه کردن آب بسیاری از میکروارگانیسم ها را از بین می برد ولی باید توجه داشت که اوسیست یا کیست تک یاختگان و تخم انگلهای کرمی به طور قابل ملاحظه ای در برابر کلرینه کردن مقاوم تر از باکتری ها می باشد و کلر روی ارگانیسم های مقاوم تر از کالیفرم نظیر برخی از ویروس ها، تخم انگل ها و کیست های ژیاردیا لامبلیا اثری ندارد و در دوز های مصرفی بالاتر نیز باعث ایجاد سوزش چشم و خشکی پوست برای شناگر می شود. به علاوه وجود برخی از جلبک های سبز- آبی با تولید سموم متعددی همراه است که برخی ازاین سموم باعث مسمومیت و برخی دیگر با ایجاد شوک ناگهانی و خونریزی سریع کبد، موجب مرگ می شوند. استفاده از روشهای صحیح تصفیه مانند بکاربردن کربن فعال و گند زدایی با ازن باعث کاهش مقدار سم می شود

همچنین کلر و دیگر مواد شیمیایی استفاده شده در آب، اثرات منفی بر روی محیط زیست دارند. محققان EPA تائید کردند که ازننسبت به کلر و سایرمواد ضدعفونی کننده بی خطرتر است .
یکی دیگر از مزایای استفاده ازن این است که خطرات و هزینه های ناشی از حمل و نقل و نگهداری سایر مواد شیمیایی را ندارد و درحالیکه کلر مشکلات ناشی از تهیه، حمل و نقل ونگهداری را داراست. همچنین کلر در تخریب تاسیسات استخر ها و زنگ زدن سیستمهای تهویه و تخریب لوله هل ی استخر و... مشهور است در حالی که ازن چنین مشکلاتی را ایجاد نمی کند.

یک سیستم کامل ضد عفونی کننده با ازن از تجهیزات جنبی دیگری به غیر از ازن ژنراتور (دستگاه تولید ازن) بهره گیری می نماید که شامل موارد ذکر شده در زیر می باشد :
دستگاه تغذیه هوا / اکسیژن تجهیزات تماس گاز ازن با آب دستگاه حذف گاز ازن در صورت نیاز
مزیت های استفاده از سیستم ضد عفونی کننده استخر توسط گاز ازن:
افزایش کیفیت و شفافیت آب استخر زدودن یون های آهن و منگنز محلول و دیگر ترکیبات معدنی ایجاد فضایی عاری از میکروارگانیسم های بیماری زا کنترل رشد جلبکها بردیواره ها و کف استخر سیستمی بسیار مقرون به صرفه و سازگار با طبیعت عدم نیاز به تجهیزات متعدد، گسترده و عظیم ، فضای زیاد حذف هزینه های حمل و نقل و نگهداری مواد شیمیایی سادگی عملکرد ونصب آسان عدم نیاز به اپراتور متخصص عدم تولید آلودگی ثانویه در محیط
برچسب‌ها: تاسیسات استخر , اوزون استخر


کلمات کلیدی: استخر استاندارد


نوشته شده توسط javadgoler 95/2/2:: 1:7 عصر     |     () نظر