X بستن

به وبلاگ تخصصی آموزش آرایشگری من خوش آمدی

آشنایی با آب - آموزش شنا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آموزش شنا

 

آشنایی با آب 

 

 

در شروع آموزش شنا به مبتدیان ، باید ابتدا مقدمات آشنا کردن فراگیران با آب را فراهم سازید . بدین صورت که با انجام انواع فعالیت ها و تمرینات ساده ، آنها را با استخر و آب و شرایط فعالیت در آن آشنا کنید . برخی از فراگیران به دلیل اینکه قبلا هیچ گونه سابقه فعالیت و تمرین در آبهای نیمه عمیق و کم عمق را نداشته اند ، بسیار از آب و انجام حرکات بدنی در آن می هراسند . برای رفع این مشکل باید اندکی با احتیاط و حساب شده عمل نمود . در ادامه این بخش ، تمرینات ساده ای جهت آشنا کردن مبتدیان با آب ارائه می شود :

 

1-به عنوان اولین گام ، فراگیران را با قسمت های مختلف استخر از قبیل دوش ها ، رختکن ها ، سرویس های بهداشتی ، قسمت کم عمق وعمیق استخر آشنا کنید .

 

2- نحوه ی صحیح ورود به استخر را با استفاده از پلکان حاشیه استخر آموزش دهید .

 

3- آشنایی با آب را با نشاندن افراد در کنار دیواره ی استخر و قرار دادن پاها در آب و پاشیدن آب به بالا و پایین آغاز کنید .

 

4- راه رفتن در استخر به نحوی که مبتدیان کمر نفر جلویی را گرفته اند و قسمت کم عمق استخر را طی می کنند ، می تواند در این مرحله تمرین مناسبی درآشنا کردن فراگیران با آب باشد .

 

5- نشستن و برخاستن در قسمت کم عمق آب به نحوی که تمام بدن حتی سر وصورت نیز داخل آب شود تمرین مناسب دیگری برای آشنایی با آب است . در این تمرین ، دستها آزاد است و فراگیران فقط روی پاها می نشینند تا سرشان داخل آب شود .

 

شکل ص 32

 

6- به منظور عادت دادن فراگیران به باز نگهداشتن چشمانشان در زیر آب ، از روش بازی جمع آوری سنگریزه ها در آب می توان استفاده کرد .

 

شکل ص 33

 

7- فراگیران دو به دو در کنار هم قرار بگیرند و یکی از آنها دست خود را زیر آب برده و با انگشتان شماره هایی را نشان دهد و نفر مقابل باید سر و صورت خود را در آب قرارداده و آن شماره ها را ببیند و اعلام کند .

 

شکل ص 33

 

8- در قسمت کم عمق ، دیواره یا میله را بگیرید و با خم کردن بدن به جلو ، سر و سینه خود را درآب قراردهید . در این حالت اقدام به خالی کردن هوای داخل ریه ها در آب بکنید و پس از اتمام کار برای نفس گیری مجدد بایستید .

 

شکل ص 34

 

9- پس از چند بار تمرین نفس گیری و خالی کردن هوا در زیر آب ، تعدادی حلقه ی پلاستیکی را در آب بیندازید و سپس با یک نفس عمیق به زیر آب بروید و سعی کنید همه ی حلقه ها را با یک نفس از زیر آب جمع کنید و بلند شوید .

 

شکل ص 34

 

10- در قسمت کم عمق استخر ، از حالت ایستاده و پس از یک نفس عمیق ، زانوهایتان را خم کنید و بنشینید تا تمام بدنتان در آب فرو برود . روی پنجه های پا بنشینید و دستهایتان را در طرفین بدن باز نگه دارید ، در حالی که به آرامی از دهان خود هوا را خارج می کنید ، با دستهای خود از طرفین به طرف پایین فشار دهید تا بالا بیایید . این تمرین را چند بار تکرار کنید .

 

شکل ص 35

 

11- دو به دو با فاصله یک تا دو متر روبروی هم بایستید و با کف دستهایتان سعی کنید آب را به صورت نفر مقابل بپاشید و دراین حالت هر دو نفر مقاومت کنید و عقب نشینی نکنید . این تمرین آمادگی شما را برای تحمل آب بر روی سر و صورتتان بیشتر خواهد کرد .

 

شکل ص 36

 

12- در ادامه ی بازی های آشنایی با آب می توانید ده ها بازی سرگرم کننده و تفریحی دیگر را زیر نظر مربی خود انجام دهید تا کاملا با آب و شرایط آن آشنا شوید ومهارت کافی را برای ایستادن ، راه رفتن ، دویدن ، پریدن ، زیرآب رفتن ، نفس گیری اولیه و دیگر فعالیت های اولیه بدست آورید . بازی هایی مانند رد شدن از زیر پاهای دوستان یا توپ بازی می توانند دقایق لذت بخش و در عین حال آموزنده ای را برای شما در استخر و محیط های آبی به ارمغان آورند .

شکل ص 36 و 37

 



نوشته شده توسط javadgoler 93/1/10:: 7:2 عصر     |     () نظر