X بستن

به وبلاگ تخصصی آموزش آرایشگری من خوش آمدی

تیپر Taper قسمت اول - آموزش شنا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آموزش شنا

امروزه شناگران شدیدترین تمرینات را چند هفته پیش از مسابقه اصلی فصل انجام می دهند و سپس رهسپار دوره ای از کاهش تمرین می شوند که به آنها امکان ریکاوری و سازگاری را می دهد. این دوره کاهش تمرین به عنوان تیپر معروف است. امروزه همه با نام تیپر آشنا هستند اما کمتر کسی از حقیقت آن آگاهی دارد. فقط در جریان یک دهه گذشته است که محققین به پژوهش در حیطه تیپر پرداخته اند. بر اثر نتایج چنین تحقیقاتی دانش ما در مورد پاسخهای فیزیولوژیکی مرتبط با تیپر افزایش یافته است. اما هنوز ماهیت واقعی ... ادامه مطلب ...


امروزه شناگران شدیدترین تمرینات را چند هفته پیش از مسابقه اصلی فصل انجام می دهند و سپس رهسپار دوره ای از کاهش تمرین می شوند که به آنها امکان ریکاوری و سازگاری را می دهد. این دوره کاهش تمرین به عنوان تیپر معروف است.

امروزه همه با نام تیپر آشنا هستند اما کمتر کسی از حقیقت آن آگاهی دارد. فقط در جریان یک دهه گذشته است که محققین به پژوهش در حیطه تیپر پرداخته اند. بر اثر نتایج چنین تحقیقاتی دانش ما در مورد پاسخهای فیزیولوژیکی مرتبط با تیپر افزایش یافته است. اما هنوز ماهیت واقعی تغییرات فیزیولوژیکی که منجر به بهبود عملکرد پس از تیپر می شوند به صورت یک معما باقی مانده است.

انواع تیپر

انواع مختلف تیپر که توسط شناگران رقابتی مورد استفاده قرار می گیرد می تواند به 3 گونه تقسیم شود.

1- تیپر بزرگ (Major Taper) :

تیپر بزرگ برای آماده سازی ورزشکار جهت شرکت در مهمترین مسابقه، یعنی هنگامیکه بهترین عملکرد سال تمرین مورد نظر است، مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع تیپر که عموماً 2 تا 4 هفته به طول می انجامد، طولانی ترین نوع تیپر می باشد. عموماً در هر فصل تمرین یک تیپر بزرگ طراحی می شود. متخصصین پیشنهاد می کنند که ورزشکاران باید در هر سال تمرین فقط 2 تا 3 تیپر بزرگ داشته باشند و این یک توصیه منطقی به نظر می رسد. چند نوبت تیپر 2 تا 4 هفته ای در هر سال می تواند منجر به از دست دادن زمان ارزشمند برای تمرین شود. برای مثال اجرای 5 تیپر بزرگ به جای 3 تیپر در هر سال منجر به کاهش حدود 30 درصد از زمان تمرین سالیانه می شود.

2- تیپر کوچک (Minor Taper) :

این نوع تیپر که عموماً یک هفته یا کمتر به طول می انجامد، هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که عملکرد مطلوب شناگر در وسط فصل تمرین مد نظر باشد. مربیان عقاید متضادی در مورد تیپرهای کوچک دارند. برخی اعتقاد دارند که این تیپرها با روند تمرین تداخل کرده و از به اوج رسیدن شناگر در انتهای فصل جلوگیری می کند اما برخی نیز عقیده دارند که یک وقفه کوتاه در جریان روند تمرین و شنای سریع در وسط فصل، به لحاظ فیزیولوژیکی و روانی برای شناگر خوب است.

تیپرهای کوچک فرصت ریکاوری و سازگاری های فیزیولوژیکی را فراهم می سازند. به لحاظ روانی، شنای سریع در ابتدا و وسط فصل، گاهی اوقات می تواند باعث بهبود اعتماد به نفس و انگیزه ورزشکار شود.

3- تیپر مجدد (Retaper) :

این نوع تیپر هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که دو مسابقه مهم در فاصله بین 3 تا 5 هفته از یکدیگر برگزار می شود. توانایی اجرای تیپر مجدد و حفظ یا حتی بهبود عملکرد ورزشی پس از یک تیپر بزرگ برای شناگران بسیار حائز اهمیت است.

ادامه : تیپر (Taper) (قسمت دوم)


کلمات کلیدی: تیپر در شنا، taper در شنا


نوشته شده توسط javadgoler 94/12/29:: 4:14 صبح     |     () نظر